Chiptuning van MTB Tuning Systems
Zoek Chiptuning voor uw auto Zoek een Chiptuning dealer in uw regio Bestel Chiptuning voor uw auto online
 

Chiptuning van MTB Tuning Systems
Chiptuning
Eco tuning
Chiptuning met fabrieksgarantie
Wij zoeken dealers voor onze chiptuning
Zoek chiptuning voor uw auto
Snelheidsbegrenzing? Of juist niet?
Chiptuning in uw eigen regio met onze dealers
Veelgestelde vragen
Chiptuning met de beste service en garantie
Chiptuning voor wagenparken
Over MTB Tuning Systems
Neem contact op met ons
Links
Share |


Veelgestelde vragen over tuning

Voordat u uw wagen laat tunen is het belangrijk dat u er zeker van bent dat u dit met een veilig systeem doet. Veel vragen horen we daarom met regelmaat terug komen en een aantal van deze vragen beantwoorden wij graag via deze pagina.

Staat uw vraag niet op deze pagina? Maak dan gebruik van het formulier aan de onderzijde van deze pagina om uw vraag alsnog te stellen.


Waarom eigenlijk tunen?

Er zijn diverse redenen waarom u uw auto wilt laten tunen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de beschikking over het extra vermogen bij het rijden met een zware caravan of aanhanger. Het kan natuurlijk ook zijn dat u veel kilometers maakt en door middel van tuning minder brandstof wil gaan verbruiken of u vindt het fijn dat het koppel in het lagere toerengebied reeds vrijkomt. Voor deze en nog meer redenen biedt MTB Tuning Systems de beste producten die op dit moment in de markt te verkrijgen zijn.


Mijn auto heeft een roetfilter, wat nu?

Ook met een roetfilter kan uw wagen probleemloos getuned worden. Bij het verschijnen van de eerste roetfilters hebben wij onze programmatuur hierop aangepast zodat zich geen problemen voordoen. Sterker nog, auto's voorzien van roetfilter krijgen middels onze tuning een fijner karakter en het koppelverlies onderin wordt gecompenseerd. Een roetfilter zorgt daarnaast ook nog eens voor een hoger brandstofverbruik en door tuning kunnen we dit verbruik weer terug dwingen met ca. 7 tot 15%.


Waarom bestaan deze marges en geeft de fabrikant dit vermogen zelf niet vrij?

Wellicht de meest voorkomende vraag is waarom de fabrikant zelf niet aan tuning doet of bewust de auto's op de markt brengt met ingehouden vermogen. Kort gezegd is het zo dat fabrikanten in grote series produceren, hierbij wordt geen rekening gehouden met eindbestemming, toch zijn er wereldwijd veel verschillende condities. Denk hierbij aan landschapsomstandigheden, temperatuur, brandstofkwaliteit, luchtvochtigheid, e.d. De software in de wagen zorgt er vervolgens voor dat de auto overal ter wereld goed presteert naar zijn maximale levensduur. Bij ons kunnen we stellen dat de omstandigheden zeer goed zijn, hierdoor kunnen wij meer vermogen vrij maken zonder dat we gaan korten op de levensduur van de motor en de aandrijflijn.


Is de tuning van buitenaf te herkennen?

Nee, maar het vermogen en koppel zijn natuurlijk meetbaar (op een vermogensmeetbank). Aan de electronica is van buitenaf niets bijzonders te zien en ook met een diagnose-apparaat bij uw dealer kan de wijziging niet worden herkend.


Stijgt de motortemperatuur door tuning?

De olietemperatuur zal (alleen bij langdurige vollast, ofwel maximale snelheid) iets stijgen. Dit is echter minimaal. Bij een Audi A4 TDI bijvoorbeeld, stijgt de olietemperatuur bij langdurig rijden onder vollast circa 8 graden celsius.


Wordt de levensduur van mijn auto korter door tuning?

Wij hebben de software zodanig afgestemd op de motor dat deze niet overbelast wordt. De motor zal daarom geen kortere levensduur kennen en geen extra slijtage vertonen ten opzichte van een ongetunede wagen.


Gaat mijn auto na tuning meer roken/roeten?

Nee, onze software wordt individueel op het voertuig afgesteld. De reden hiervoor is dat geen enkele motor hetzelfde is. Met deze afstelling wordt o.a. goed gelet op de roetwaarde van het voertuig. Deze gegevens zijn in onze werkplaats uitvoerig getest (middels een 5-gas meting) alvorens we het in de markt zetten.


Wat gebeurt er met mijn brandstofverbruik?

De MTB Chipmodule zorgt er voor dat u een brandstofbesparing kunt realiseren tot wel 15%. Eén van de redenen hiervoor is dat onze chipmodule het koppel van uw motor hoger stelt en de bestuurder hierdoor eerder kan schakelen. Daarnaast kunt u tevens met minder toeren tijdens een inhaalmanoeuvre volstaan. U haalt dus meer vermogen uit uw motor bij een lager toerental. Het is natuurlijk wel zo dat uw rechtervoet ook een rol speelt. Bij een onveranderde rijstijl zal de brandstofbesparing maximaal zijn.


Is tuning schadelijk voor mijn motor?

Feit is dat zowel motor en aandrijflijn van uw voertuig zwaarder belast worden. Uw motor wordt hierbij thermisch en dynamisch zwaarder belast, terwijl de aandrijflijn enkel dynamisch zwaarder wordt belast. Gelukkig is het zo dat autofabrikanten tijdens de ontwerpfase van het complete voertuig een zware overdimensionering hebben gehanteerd op de thermische en dynamische belastingen van een voertuig. Denk hierbij maar eens aan voorzien van een zware caravan, in de bergen, met weersomstandigheden die er niet om liegen.

Door deze overdimensionering zorgt de autofabrikant ervoor dat uw voertuig goed blijft presteren. Uit vele testen en praktische inzetten is dan ook gebleken dat een getuned voertuig niet of nauwelijks meer slijtage ondervindt dan een niet-getuned voertuig.


Vul uw vraag in

Staat uw vraag niet vermeld? Stel hem dan middels onderstaand formulier.

Uw naam:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
Telefoonnummer:
Faxnummer:
Mobiel nummer:
E-mail adres:
Uw vraag :